15 September 2011

Nilai 3 Penampar !!!

Ada seorang pemuda menghadapi persoalan yg mrunsingkan pemikirannya.Jadi dia ambil keputusan untuk bertanya pd tok imam di kampungnya.
Pemuda:Saya ada tiga soalan yg ingin bertanya pd tok imam:
Soalan pertama:tunjukkan kpd saya bukti kewujudan tuhan itu?
Soalan kedua:Syaitan dan neraka diperbuat drpd api,tetapi mengapakah syaitan dicampak kedlm neraka dn bukannya kedlm air?Lalu tok imam menampar pemuda itu dgn brkata.
Tok imam:Tamparan ini utk mnjwb ketiga-tiga soalan tadi,sakit tak tamparan itu?
Pemuda:Tentulah sakit!
Tok imam:Boleh tunjukkan pd saya sakit itu?Pemuda trsebut terdiam n itulh jwpn untuk soalan pertama tadi
Tok imam:Saya nk tanya adakah malam tadi saudara bermimpi saya akan mnampar saudara atau telah tahu saya akan mnampar saudara?
Pemuda:Tidak!jadi itulah yg dinamakan takdir,soalan kedua dudah pn terjawab.
Tok imam:Tangan ini diperbuat drpd apa ya?
Pemuda:Tanah!
Tok imam:Jdi tamparan tadi mnunjukkan pertembungan antara tanah dan tanah dan itu juga menyakitkan.Jadi,syaitan juga akan berasa kesakitan jika dihumban kedlm api.
Terjawab sudah soalan ketiga.Lalu pemuda itu pulang ke rumah dgn penuh keinsafan.Pengajaran dari kisah ini,jgn mempersoal dan meragui kekuasaan Allah Subhanahu Wa Taala.Perbuatan Allah adlh hak Nya.Tidak boleh dipersoal oleh sesiapa.Meragui perbuatan Allah mnandakan keraguan kita terhadap Allah..Ia boleh membawa kpd kekufuran.

No comments: