26 January 2012

Petua Mengurangkan Simptom Senggugut

Petua 1 :
Ambil sembilan biji pinang tua, dibakar hingga menjadi arang lalu ditumbuk halus. Campurkan secawan air suam dan minum sembilan hari berturut-turut dari hari pertama datang haid.



Petua 2 :
Ambil bawang merah dan hancurkan. Kemudian sapu dan urut-urut pada bahagian perut atau ari-ari yang sakit. Tidak lama selepas itu anda akan merasa lega sendiri.



Petua 3:
Ambil segenggam halia dan tumbuk lumat. Masukkan halia ke dalam segelas air suam, apabila halia mendap barulah diminum air tadi didahulukan dengan selawat. Hasilnya senggugut akan hilang.


Petua 4:
Meminum rebusan rumput jarum emas atau rumput rempah padang atau rumput cengkih padang semasa kedatangan haid atau sebelumnya.



Petua 5:
Campurkan halia yang telah ditumbuk dengan serbuk lada hitam . Kuantiti sama banyak antara kedua-dua bahan . Makan dalam 1 @ 2 minggu sebelum haid .



Petua 6:
Semasa sakit ketika haid, hendaklah sentiasa meminum air teh pahit tanpa gula.



Petua 7:
Ambil beberapa helai daun sirih dan beberapa batang serai wangi. Rebuskan dan minum airnya ketika air suam-suam kuku. Rasanya memang kurang enak tetapi insyaAllah akan berhasil.


Petua 8:
Ambil tiga ulas bawang putih sebesar ibu kaki dan potong nipis-nipis. Kemudian ambil lima biji lada
hitam ditumbuk halus. Campurkan bawang putih dan lada hitam tadi dan
gaulkan dengan air panas. Kemudian minum setiap hari (waktu malam).InsyaAllah senggugut akan hilang.


Petua 9:
Buah petola  juga dipercayai dapat mengurangkan kesakitan senggugut. Ia dapat diamalkan dengan mudah sekali kerana kita cuma perlu memakan sebarang masakan dari petola ini selama seminggu sebelum kedatangan haid.


Petua 10:
Ada pula yang mengamalkan pengambilan kunyit, asam jawa dan gula merah yang direbus. Segelas rebusan ini diminum selepas makan tengahari dan segelas lagi selepas makan malam seminggu sebelum kedatangan haid.


Petua 11:
Daun betik dikatakan boleh menghilangkan sengugut. Ambillah segengam ditumbuk dan airnya hendaklah diminum pada setiap pagi selama tiga hari pada setiap bulan.

Petua 12:
Sepotong gambir (10-15 gram), kunyit hidup 2 ulas dan 5 lembar Daun sirih, dijadikan satu dan ditumbuk halus. Selepas itu tambahkan dengan secawan air masak dan dikacau rata. Kemudian dengan menggunakan kain yang bersih, tapis dan perah ramuan tersebut. Hasilnya diminum sekali dalam sebulan iaitu 2 atau 3 hari sebelum kedatangan haid. Minumlah ramuan pada waktu malam sebelum tidur.


Petua 13 :
Tumbuk secekak daun cili padi, tujuh biji jintan manis hingga lumat. Campurkan dengan dua sudu besar air masak. Perah dan tapis. Amalkan meminumnya tiga kali sehari selama tiga hari.
 

Petua 14:
Lenyek nasi sehingga lumat. Selepas itu campurkan dengan garam kasar atau garam biasa sehingga sekata. Gentelkan sebesar ibu jari dan embunkan semalaman. Makan pada pagi esoknya. Tidak perlu dikunyah. Lakukan selama tiga malam.
 

Petua 15 :
Campurkan sedikit gula melaka dengan air kelapa. Sewaktu didatangi haid, minum dua kali sehari dalam masa tiga hari.
 

Credit to : http://ummuayman.wordpress.com

1 comment:

reen said...

thanks 4 this info ustaz,,huhu,,