29 March 2012

TIPS KEPADA PENDAKWAH [Da'ie] MASA KINI

Nota tazkirah UST AZHAR IDRUS dan perjumpaan dengan Muslimat (25.3.2012, Ahad) di Kg. Pandan KL.

1) kita yang bertudung (atau bernikab) ni berkawanlah orang yang tidak pakai tudung lansung itu. Terutama yang berambut merah itu.

2) bila berjumpa mereka itu bersangka baiklah. Untungnya kita dapat berkawan dan berdakwah kepadanya. 

3) jangan tegur/bercakap/bermesra dengan dia semata-mata… tapi dapatkanlah no hp dia tu. 

4) biar berbulan2 tapi jangan di tegur pasal dia tidak pakai tudung itu, ke dia. atau suaminya yang pakai rantai itu. orang jahat jangan kata dia jahat. Tapi katalah ada orang lain lagi yang lebih jahat dari dia.

5) niat kita biar ikhlas untuk berdakwah kerana Allah.

6) berkawan baiklah dengan dia selepas itu secara hp, (melawat fb dia) dsb. Biar sampai mesra dsb dulu. Lama-lama bila dia sudah mesra dengan kita. Kalau kita cakap apa2 pun dia akan ikut. Kita suruh pakai tudung, masa itu barulah dia akan ikut.

7) Allah tidak tanya berapa orang dah kita sudah berjaya berdakwah. Tapi Allah tanya mung dakwah ke tidak.

8) jadi kita jangan bekeng (garang), jangan mudah melatah, sabar adalah kunci yang paling besar dalam gerakan dakwah.

9) contohnya saya sendiri (UAI) kena kutuk dalam video oleh lebih 30 video klip oleh seorang ustaz yang sama dan beberapa kawan kepada ustaz tersebut.

10) tapi saya sabar. Tidak pernah pun comment apa-apa pada klip video tersebut. Biarkan sahaja. Sbb bila kita comment itu tandanya kita takut. Biarkan sahaja. Tapi kasihan pula kepada dia sebab teruk dia kena pakoh (kutuk) orang yang tidak sukakan dia. 

11) apa yang dia orang hendak kata kepada kita itu biarkan sahaja. Kita sabar sahajalah. 

12) pesanan saya (UAI) kalau yang tidak betul itu kita biarkan sahaja. Kalau kita yang salah kita perbetulkan diri kita.

13) nasihat saya (UAI) lagi, jangan kita asik copy paste ilmu Allah kat dalam internet ini ke dalam fb dsb. Jangan kita berasa pandai. Sebab nanti syaitan akan cucuk kita pula. Bila asik copy paste, kita akan rasa bangga diri, riak dsb. 

14) nanti bila kita post jawapan dari pertanyaan orang kita akan rasa lain. Bangga diri, rasa hebat dsb. Jadi berhati-hatilah mainan syaitan ini.

15) dia (syaitan) akan kata.. ohh mung naik dah satu takok (satu tangga) lagi.

16) ini tidak baru belajar ilmu dalam3 bulan sudah rasa hebat. Dulu ulamak belajar bertahun-tahun untuk pandai. Kita tidak. Main internet sahaja dah rasa pandai.

17) sedangkan satu kitab arab pun tidak ada dirumah. 

18) dulu saya (UAI) belajar 12 kitab sehari.

19) saya dulu belajar dengan seorang budak 10 tahun sahaja (masa itu umur UAI dalam 26 tahun kut). Tapi budak-budak pun jangan buat main. Ilmunya banyak di dada. 

20) sama juga cucu dengan Tok ki. Kalau tok ki tidak ada ilmu, tok ki duduk belakang jadi makmun. Cucu 10 tahun jadi iman.

21) sekarang ini Tok Guru saya itu sudah buka sebuah sekolah pondok dekat Paka, Kemaman, Trg.

22) dulu kita ini sangat hormat pada Tok Guru kita. Kalau kita pergi mengaji kitab. Tok Guru susah sampai (sedangkan suiz kipas itu ada atas kepala Tok Guru) maka kita tidak buka dah suiz kipas itu. Walau pun panas terik pada jam 10pg – 12 tgh itu.

23) jadi harap-harapnya selepas ini, dapatlah lagi kita dapat buat program ini di masa hadapan ya.


[ Kredit to : Khalifah Hijau ]

No comments: