08 July 2019

TAJUK TUGASAN PEND ISLAM 2


Assalamualaikum wbkt.

Ust lampirkan dalam post kali ini, salinan soalan tugasan, projek dan pembentangan (Edisi Jun 2019)

--------------------------

PROJEK 1 [ CLO 2 : BAB 1 ] [ 25% ]
TAJUK PROJEK 1 PENDIDIKAN ISLAM 2 (BAB 1 : KONSEP NIKAH) – VIDEO

Pelajar dikehendaki menyediakan laporan (teks skrip lakonan dan nota berkaitan) & video yang mengandungi huraian topik yang diberikan.
  • Anda diminta untuk menghasilkan laporan yang mengandungi skrip drama pendek dan nota-nota berkaitan topik
  • Jumlah muka surat
  • o    Bahagian A : 10 m/s (tidak termasuk muka hadapan. Isi kandungan dll)
  • o    Bahagian B : 10 m/s (tidak termasuk muka hadapan. Isi kandungan dll)
  • Anda juga dikehendaki melakonkan drama pendek yang memaparkan aksi perbualan di antara beberapa watak (ahli kumpulan) berkaitan topik yang diberikan.
  • Penyampaian secara santai dalam lakonan namun masih terikat dengan tajuk.
  • Pelajar bebas untuk mewujudkan watak-watak / plot-plot yang bersesuaian.
  • Panjang video adalah tidak melebihi 10 minit.
  • Setiap watak perlu diberi peluang untuk terlibat secara seimbang dari segi peranan dan dialog.
Semua lakonan perlu divideokan dan dihantar kepada pensyarah dalam bentuk softcopy berformat 
[MP4] melalui Telegram @ diupload ke Google Drive seperti yang ditetapkan.


BAHAGIAN A (Video & Skrip 1)

1.                   Konsep perkahwinan dalam Islam.
a.       Perkara-perkara asas yang perlu diketahui tentang perkahwinan
b.       Merangkumi (maksud, hukum, rukun, syarat sah,  dll)
2.                   Kaedah perkahwinan dalam Islam.
a.       Perkara-perkara asas yang perlu diketahui oleh bakal pengantin
b.       Merangkumi (ciri-ciri pemilihan pasangan, pertunangan, mahar dll)

BAHAGIAN B (Video & Skrip 2)

1.                   Konsep pembubaran perkahwinan dalam Islam.
a.       Merangkumi isu nusyuz (contoh), 5 punca berlakunya nusyuz, cara tangani isteri nusyuz dll.
b.       Senaraikan kaedah pembubaran perkahwinan dalam Islam (talak, khuluk, fasakh dll)
2.                   Kaedah pembubaran perkahwinan dalam Islam.
a.       Mengupas maksud dan cara berlakunya Talak, Nusyuz, Fasakh, Ta’liq dll





PEMBENTANGAN [ CLO 3 : BAB 4 ] [ 40% ]
TAJUK PEMBENTANGAN (BAB 4 : IDDAH, RUJUK & HADHANAH)
Pelajar dikehendaki menyediakan teks pembentangan berbentuk point yang mengandungi tajuk yang diberikan dan seterusnya membentangkan teks tersebut.
·        Jumlah muka surat : Minima 10 m/s (tidak termasuk muka hadapan dll)

1.                   Konsep Iddah
a.       Tempoh Iddah bagi setiap jenis perceraian (raj’ie, bain)
b.       Hak isteri ketika iddah
2.                   Konsep Rujuk 
a.       Maksud dan lafaz-lafaz rujuk (soreh & kinayah)
b.       Rukun rujuk
3.                   Konsep Hadhanah
a.       Pengertian dan hukum Hadhanah
b.       Syarat-syarat untuk seseorang diberikan hak hadhanah
c.        Perkara-perkara yang boleh menyebabkan hilangnya hak hadhanah (sebab gugur hadhanah)
d.       Mengapakah ibu lebih diberi keutamaan untuk menerima hak hadhanah ?




TUGASAN 1 [ CLO 1 : BAB 2 ] [ 10% ]
TAJUK TUGASAN PENDIDIKAN ISLAM 2 (BAB 2 : TANGGUNGJAWAB)


Pelajar dikehendaki menyediakan folio yang mengandungi kupasan dan rujukan mengikut tajuk yang diberikan.
·        Muka hadapan, Isi Kandungan, Pendahuluan, [ Isi ] , Kesimpulan, Rujukan, Lampiran
·        Jumlah muka surat : Minima 10 m/s (tidak termasuk Muka Hadapan dll)
·        Minima 3 rujukan

1.                      Tanggungjawab suami, isteri dan tanggungjawab bersama dalam perkahwinan.
a.       3 tanggungjawab suami terhdap isteri
b.       3 tanggungjawab isteri terhadap suami
c.        3 tanggungjawab suami dan isteri terhadap rumahtangga
d.       3 tanggungjawab ibu bapa terhadap anak-anak
e.       3 tanggungjawab anak-anak terhadap ibu bapa

2.                      Kesan pengabaian tanggungjawab terhadap keluarga.
a.       2 kesan terhadap pasangan (khususnya isteri)
b.       2 kesan terhadap anak-anak

3.                      Kesan kerukunan rumahtangga (keluarga bahagia) terhadap pembangunan ummah.
a.       2 kesan kepada masyarakat setempat
b.      2 kesan kepada generasi muda (remaja)
c.       2 kesan kepada pembangunan negara


No comments: